23 aprilie Baiadera

Duminica, 23 aprilie 2017, ora 18:00, Opera Maghiara, str. Emil Isac, nr. 26-28

Baiadera – operetă în două acte

Aproape o sută de ani au trecut de la premiera absolută (1921, Viena) a operetei lui Kálmán Imre. Melodiile bine scrise, duetele amoroase combinate cu umor, oferă lucrării un farmec aparte.
Povestea începe în faţa unei loje a Teatrului de Operetă din Paris. Firul principal al intrigii se ţese în jurul relaţiei dintre Radjami, prinţul Indiei și o cântăreață, Odette, a căror poveste de dragoste este împiedicată de obstacole politice. Pentru menţinerea păcii dintre India şi Spania, moștenitorul tronului ar trebui să se căsătorească cu o prinţesă spaniolă pe care nici măcar nu o cunoaşte, însă prinţul nu renunţă la iubirea sa faţă de Odette. Pentru a preveni un război, ambasadorii ţărilor în cauză fac un plan prin care Radjami să revină în India. Acest lucru nu pare a putea fi realizat decât prin invitarea teatrului Odettei în orientul mijlociu, fapt ce îl va determina pe Radjami să o urmeze. Cu toţii călătorind pe acelaşi vapor situaţia se complică datorită faptului că unii dintre admiratorii cântăreţei se îmbarcă şi ei cu aceeaşi destinaţie. Un singur lucru vă putem dezvălui: cu certitudine, la sfârşitul poveştii va avea loc o căsătorie. Dar cine sunt mirele şi mireasa? Aceasta o vom afla împreună pe puntea vaporului…

Despre compozitor

Kálmán Imre a fost unul dintre cei mai străluciți compozitori de operetă ai tuturor timpurilor. S-a născut în 24 octombrie 1882 la Siofoc în Ungaria și de mic a dorit să se facă muzician. Nu a putut deveni concertist cum a visat, datorită unei inflamații a articulațiilor, dar cu tenacitate și-a urmat talentul înscriindu-se la Academia de Muzică din Budapesta unde a fost coleg cu Bartók și Kodály. Cu toate că în academie compune sonate, poeme simfonice, cvartete, nici un editor nu era interesat de munca sa. Norocul însă i-a surâs când un impresar i-a comandat un cântec pentru o cântăreață de estradă, iar Kálmán, dezamăgit și hotărât să renunțe la muzică urmând sfatul tatălui său să devină avocat, a scris o parodie, considerând-o creația sa de adio. Succesul a fost însă enorm, în câteva săptămâni acest cuplet satiric fiind popular în toată Budapesta. Astfel se decide să devină compozitor de operetă. La prima sa operetă, Manevrele de toamnă, în 1908, s-au vândut într-o săptămână toate biletele pentru cele 50 de spectacole iar la Viena s-a cântat de 300 de ori. De la București, la Viena și la Paris, operetele sale au cucerit lumea: Primașul (1912), Domnișoara Suzi (1912), Silvia (1915), Zâna carnavalului (1917), Fetița olandeză (1920), Baiadera (1921), Contesa Marița (1924), Prințesa circului (1926).

În 1938 Kálmán părăsește Viena, temporar se stabilește la Paris apoi la Zürich. În 1940 se hotărăște să emigreze definitiv la Hollywood, în America, unde scrie muzică de film. Întorcându-se în Europa în 1949, mai scrie opereta Arizona Lady, și Marele Tenor publicate postum. La 70 de ani, în 1943, Kálmán Imre se stinge la Paris, bogat, iubit, adulat de publicul de operetă de pretutindeni, până astăzi.

Despre premieră

Repertoriul Operei Maghiare conține o mare varietate de operete, multe dintre ele reprezentate cu succes în fiecare stagiune. Premiera operetei Baiadera de Kálmán Imre este fără îndoială un eveniment artistic important, și de mult așteptat de către public. În întâmpinarea acestei dorințe a venit regizorul Gombár Annamária, al cărei concepție regizorală se axează pe ideea unității în diversitate. Povestea de iubire dintre prințul indian și cântăreața franceză proiectată la intersecția dintre mai multe culturi – maghiară, franceză, spaniolă, indiană – dorește să surprindă, prin costume, scenografie, mișcare și muzică, esența eternului uman.

Dramaturgul Moravetz Levente colaborează cu Opera Maghiară încă din 1994 adaptând librete pentru mai multe dintre spectacole. Montarea operetei Baiadera i-a adus nostalgia copilăriei fiind prima sa experiență muzicală din viață. Partitura și muzica i-au readus în memorie imaginea și amintirea bunicii, care fredona în diminețile petrecute în bucătărie ariile acesteia. Opereta este regina genurilor muzicale, de care, afirmă el, se poate apropia doar cu mare atenție. În libret se pot introduce modificări doar în măsura în care însăși compozitorul și le-ar fi putut imagina potrivite.

În concepția muzicală a dirijoarei Incze G. Katalin, opereta Baiadera trebuie să păstreze parfumul și farmecul istoric din perioada numită Belle Époque, a cărei oglindă este opereta ca gen. Apropiindu-se de ideea de musical, în vogă la vremea aceea, dirijoarea introduce câteva „surprize” muzicale în proprie orchestrație, respectiv fragmente din alte operete ale lui Kálmán. Astfel ariile trec dintr-o operă într-alta ale compozitorului, prilej de bucurie pentru publicul ce cunoaște operele lui Kálmán.

Coregraful Antal József a creat o lume a mișcării care susține personajele, acțiunea, relațiile dintre caractere precum și diversitatea culturală a operetei. Publicul poate recunoaște elemente de dans folcloric, dans de societate, dans contemporan într-o mișcare scenică inspirată, ce va conferi spectacolului o imagine nouă și proaspătă.

În organizarea spațiului scenic Polgár Péter a pus accentul pe crearea unor forme clare, simple, un spațiu care poate să fie în același timp clasic dar și bourgeois, impunător însă fără a deveni strident. Contrastele dintre roșu, negru și auriu domină, anticul și minimalul respiră împreună, apar din când în când momente care vorbesc de trecut, alături de elementele moderne. Atmosfera este atât indiană cât și europeană, o lume care păstrează în ea varietatea, dominată de somptuos și erotic.

Costumele create de designerul Ledenják Andrea păstrează linia europeană a rochiilor elegante din anii 1920 și linia exotică a hainelor spaniole în care domină roșul, negrul, volanele și evantaiele combinate cu sari-urile indiene, costumele brodate, bogat colorate, turbanele și bijuteriile exotice care îmbogățesc atmosfera. Stilul hainelor anilor`20 este completat prin multe accesorii, pălării, mănuși lungi, culori deschise, care cu machiaj și coafuri adecvate au menirea de a reânvia moda vremii. Costumele sunt create cu scopul de a susține povestea și de a o face cât mai accesibilă publicului.

Libret: Julius Brammer, Alfred Grünwald

Traducere libret: Kolozsvári Andor, Kubinyi Ernő
Prelucrat de Moravetz Levente pentru Opera Maghiară Cluj
Spectacolul este supratitrat în limba română.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *