17 noiembrie Premiera Cronicarul

Duminică, 17 noiembrie 2019, ora 18:00, Opera Maghiară, str. Emil Isac, nr. 26-28

Pret bilet: 30/ 40 lei

Cronicarul – opera de comedie în două acte

Opera comică în două acte The Cronicler (Cronicarul) a fost pregătită pentru bicentenarul învățământului muzical instituțional din Ungaria pentru Liceul de Muzică Sigismund Toduță din Cluj-Napoca și Opera Maghiară. Textul a fost scris de Emese Egyed, Róbert Laczkó Vass și György Selmeczi, pe baza ciclului de poveste al lui Margit Szőcs. Piesa, bazată pe istoria și legenda Cluj-Napoca și Transilvania într-o epocă (e) istorică nespecificată,  clasifică opera ca gen de  fantezie .

Punctul stângace de pornire al poveștii este că clujenii nu cunosc muzică, își trăiesc viața fără vocală și muzică. Un mic grup de refugiați, conduși de un anume frate Huba, evadează din Deva, tirania domnului care construiește castelul și sunt solicitați de un judecător clujean să fie întâmpinați de oraș. În schimbul adăpostului, studenții clujeni sunt învățați cânt și muzică, conduși de frumoasa Ilona, ​​care a fost trecută cu vederea de tiranul Devei și a fost nevoită să fugă cu ceilalți. Întregul oraș arde în căldura învățării muzicii, iar la balul mascarad de carnaval, copii și adulți pot raporta despre ceea ce au învățat. Dar Ilona este răpită de mercenarii domnului tocmai la bal.

Copiii clujeni scapă cât mai curând: scapă orașul în noaptea balului și, după răpitori, se aruncă în pădurile întinse în care mucenicii îl păzesc pe Ilona într-o peșteră. Copiii, însă, îi fac inofensivi prin fapte ingenioase și aproape o vor elibera pe Ilona când apare minunatul Cruciat de Stâncă, Domnul Deca. El urma să expedieze echipa copiilor, dar sosesc armata izbăvitoare, orfanii Deva, conduși de fratele Huba și Cronicarul. O mulțime de slings sunt bătute în cuie la Kuna, care se predă. Victoria, puterea cântării și a muzicii, este sărbătorită în piața principală din Cluj-Napoca de străbunicul orașului.

Muzica de operă descrie o gamă largă de stiluri. În spiritul jucăușului, autorul oferă o nouă motivație prin care publicul de nădejde descoperă vârfurile experiențelor sale anterioare de comedie. Obiectivele stilistice ale operei sunt departe unul de altul: caracteristicile de gen ale operei, scrierii cântecelor și uneori muzicale apar de la structuri vocale și instrumentale complexe, până la o intonare mai simplă directă a genului cântecului și chiar a genului versurilor melodiei, cu combinații. Ca și operele anterioare ale lui György Selmeczi, materialul sonor al operei este din nou caracterizat printr-un ton melodic-armonic-tonal-modal și un fundal spațios de muzică populară maghiară. Autorul a inclus și versuri invitate în libret, inclusiv poezii ale lui László Noémi și Gábor Tompa. Dincolo de compoziție,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.