25 septembrie Concert la două piane

Miercuri, 25 septembrie 2019, ora 19:00, Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, str. Ion I.C.Brătianu, nr. 25

Pret bilet: 30 lei

Concert la două piane

Maurice Ravel – Daphnes & Chloe Suita nr.2
( aranjament Vyacheslav Gryaznov )
• Maurice Ravel – La Valse
Antract
• Igor Stravinsky – Ritualul Primăverii
(aranjament Vyacheslav Gryaznov )

Artisti :
Daniel Ciobanu & Alexander Gadjiev

Dupa succesul fulminant al ediției cu numarul trei al “Neamt Music Festival”, pelerinajul artistic se desprinde pentru prima oară de la inițierea din 2017, de rădăcinile oraşului mamă şi urmează a poleniza armonic tărâmurile bine vertebrate în arta fină a Clujului .

Muzica și dansul, poate cea mai veche dualitate din istoria artei, alcătuiesc aripile programului din această seară.

Maurice Ravel și Igor Stravinski, cei mai importanți compozitori de muzică de balet din primele decenii ale secolului XX, se regăsesc uniți de ambiția unui impresar rus, Serghei Diaghilev, de a promova muzica și coregrafia modernă pe scena pariziană. De comenzile sale se leagă unele dintre cele mai cunoscute opusuri de gen: pe lângă Daphnis și Chloe, Valsul și Ritualul Primăverii, de pe afișul serii, Pasărea de foc și Petrușka, semnate de Stravinski, sunt fructe ale aceleiași colaborări. Expresivitatea, puterea simbolică, ritmul intern al muzicii face posibilă renunțarea frecventă la coregrafie. O găsim în prezența concurentă și complementară a celor două piane, dar și în provocarea implicită de a transforma și a evoca în același timp sonoritatea originală a orchestrei. La Ravel, jocul de culori e notoriu.

Pianist excepțional și orchestrator de geniu – Musorgski îi datorează celebritatea, grație transformării Tablourilor dintr-o expoziție ,dintr-un ciclu de piese pentru pian într-o frescă monumentală pentru orchestră – Ravel și-a aranjat nu o dată propriile lucrări destinate pianului, pentru ansamblu instrumental. Alborada del gracioso, Pavană pentru o infantă defunctă, se regăsesc printre cele mai cunoscute exemple. De această dată, însă, drumul este parcurs în sens invers, Valsul fiind inițial conceput pentru orchestră și transcris apoi de Ravel însuși pentru două piane. Cea mai izbitoare dualitate rămâne cea stilistică. Ravel, un clasicist, dialoghează cu Stravinski, revoluționarul. Povestea mitică de dragoste dintre Daphnis și Chloe, față în față cu ritualul violent și păgân al Rusiei arhaice. La mijloc, un vals vienez, care traversează toate etapele istoriei sale, de la începuturi, până la strălucire imperială și decadență. După ce romanticii au făcut din muzică limbajul absolut al artei, liber de orice condiționare literară sau vizuală, într-un efort de purificare spirituală, primii moderni demonstrează că muzica poate exprima atât sentimente, cât și stări și situații plastice, concrete. Pentru a atinge acest țel, Ravel și Stravinski au transformat mai întâi muzica însăși, limbajul său, organizarea formală și regulile orchestrației. Răsăritul de soare din începutul Suitei nr. 2 de Ravel, sau finalul sacrificiului din Ritual, rămân pe cât de geniale, pe atât de fertile, prin modul profund în care au influențat evoluția muzicii în secolul XX, de la creațiile culte și până la cele comerciale și de muzică de film.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.