29 martie Anotimpurile

Miercuri, 29 martie 2017, ora 18:30, Opera Nationala Romana, Piaţa Ştefan cel Mare, nr. 2-4

Antonio Vivaldi: Anotimpurile

Spectacol de balet în două părți

VASILE SOLOMON – Regia şi Coregrafia
VALENTIN CODOIU – Scenografia

În program:
Partea I: MINIATURI COREGRAFICE
Carl Maria von Weber – Invitație la vals:
ANDREEA JURA, DORINA LUCACIU, LAURA POP, ROXANA COCIȘ, PATRICIA CENAN, DALIA COSTEA, OFELIA MĂRGINEAN, IULIANA DANE, DAN HAJA, LUCIAN BACOIU, AUGUSTIN GRIBINCEA, ROMULUS PETRUȘ, VALENTIN MIHĂILĂ, RADU SÂNTIMBREAN, OCTAVIAN POPA, MIRCEA MUNTEANU

Frédéric Chopin – Nocturnă:
DOINA ANAMARIA FLOREA, ROMULUS PETRUȘ

Cesare Pugni – Pas de Deux (Diana și Acteon):
ADELINA FILIPAŞ, AUGUSTIN GRIBINCEA

Dumitru Fărcaș – Reverie:
LIANA TALOȘ

Aram Haciaturian – Spartacus și Frigia:
ANDREEA JURA, DAN HAJA

Partea a II-a: ANOTIMPURILE de Antonio Vivaldi
Primăvara (“La Primavera”) op. 8 nr. 1:
PATRICIA CENAN, DAN HAJA
LAURA POP, OFELIA MĂRGINEAN, DORINA LUCACIU, DALIA COSTEA, ROXANA COCIȘ

Vara (“L’estate”) op. 8 nr. 2:
DOINA ANAMARIA FLOREA, MIRCEA MUNTEANU
VALENTIN MIHĂILĂ, RĂZVAN BOAR, PAUL CUIBUS

Toamna (“L’autumno”) op. 8 nr. 3:
ADELINA FILIPAȘ, DALIA COSTEA, DORINA LUCACIU
LUCIAN BACOIU, AUGUSTIN GRIBINCEA

Iarna (“L’inverno”) op. 8 nr. 4:
ANDREEA JURA, DAN HAJA
OFELIA MĂRGINEAN, IULIANA DANE, CRISTINA BOBOC, LIANA TALOȘ, DIANA GROZA, POLINA STĂNESCU

SOLIȘTII ŞI ANSAMBLUL DE BALET AL OPEREI NAŢIONALE ROMÂNE CLUJ-NAPOCA

DORINA CÂRLIG – Pregătirea muzicală
DAN HAJA – Preluare coregrafie
DAN LUPEA – Regie scenă culise

Muzica instrumentală era pentru epoca lui Vivaldi ceva foarte greu de digerat. Pentru foate mulţi auditori era o abstractitate, ei considerând cuvintele drept sufletul muzicii.

Aceasta era pentru „preotul roşu“ provocarea mult aşteptată, trebuia să răspundă la cerinţele publicului, dar în acelaşi timp trebuia să aducă ceva nou, ceva de efect. Scriind în 1725 celebrele concerte „Anotimpurile“, pe baza unui program literar, Vivaldi a manifest la început unele îndoieli asupra capacităţii muzicii de a exprima într-un mod clar complexul gândirii şi sentimentelor omeneşti, îndoieli pe care le aveau şi alţi muzicieni şi care s-au prelungit până târziu la compozitorii romantici.

Vivaldi voia să-i ajute pe ascultători să înţeleagă muzica însăşi, să faciliteze transformarea percepţiei auditive într-o imagine complexă, adăugând fiecărui tablou o imagine literară. Imitând în scurte pasaje sunetele variate ale naturii (fie murmurul izvorului sau şuieratul vântului, fie ciripitul păsărilor), Anotimpurile lui Vivaldi nu reproduc decât ceea ce este esenţial. Prin magnifica sa operă, marele artist a căutat să reprezinte simbolic vârstele omului şi relaţia lui cu cosmosul.

Animat de aceleaşi sentimente şi având o concepţie similară de viaţă, poetul Metastasio publica în 1719 o canzonettă, intitulată „Primăvara“, iar peste cinci ani scria „Vara“ – piese cu versuri idilice, animate de un conglomerat de sentimente sugestive care se succedau regulat. Sub influenţa acestor piese de răsunet, Vivaldi s-a hotărât să compună muzica în care să descrie cele patru anotimpuri, alcătuind o creaţie pe care selectul auditoriu veneţian o considera a fi în sfârşit la modă. Prin intermediul „Anotimpurilor“ sale, Antonio Vivaldi rămâne şi astăzi unul dintre cei mai ascultaţi şi îndrăgiţi compozitori ai barocului veneţian.

Spectacolul are o pauză și se încheie în jurul orei 20.30

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.