30 septembrie Dublă lansare de carte

Miercuri, 30 septembrie 2015, ora 18:00, Foaierul Colegiului Academic, str. Mihail Kogălniceanu

Dublă lansare de carte – “O viață în slujba muzicii” si „Celibidache și Furtwängler. Marele conflict postbelic de la Filarmonica din Berlin”

În deschiderea ediției cu numărul 49 a Toamnei Muzicale Clujene, Librăria Humanitas Cluj vă invită la o dublă prezentare de carte. În foaierul Colegiului Academic, alături de Prof.univ.dr. Pavel Puşcaş și prof. univ. dr. Valentin Timaru (compozitor) vor prezenta cărțile: Daniel Barenboim,“ O viață în slujba muzicii” si Klaus Lang, „Celibidache și Furtwängler. Marele conflict postbelic de la Filarmonica din Berlin”. Ambele cărți sunt publicate la Editura Humanitas, în colecția Memorii/Jurnale.

Daniel Cohen a debutat alături de Canadian Opera Company cu opera La clemenza di Tito de Mozart, în viziunea regizorală a lui Christopher Alden. Cu o activitate bogată în Italia, Daniel Cohen a realizat în anul 2013 premiera italiană a dramei muzicale Maria di Venosa de Francesco D’Avalos, la Festival della Valle d’Itria, şi a deschis stagiunea din 2012 de la Teatro Lirico di Cagliari cu o nouă reprezentare a operei Don Quijote de Massenet.

Momente importante din stagiunea trecută includ colaborări cu Orchestra dell’Arena di Verona şi London Symphony Orchestra Chamber Ensemble. Alte colaborări recente au fost cu Orchestre National de Montpellier, Oxford Philomusica şi European Union Chamber Orchestra. Daniel Cohen a debutat recent cu Orchestra Operei din Norrlands, la al cărei pupitru se va întoarce în stagiunea 2015/2016.
Colaborările din această stagiune includ o reîntoarcere la Los Angeles Philharmonic şi la Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, precum şi debuturile cu orchestrele Milwaukee Symphony, Tampere Philharmonic şi Orchestre de Chambre de Lausanne.
Daniel Cohen este directorul muzical al Jersey Chamber Orchestra, unde a lucrat cu artişti precum Nicola Benedetti, Sophie Bevan, Alison Balsom, Lawrence Zazzo sau cu Trioul Sitkovetsky. Este, de asemenea, director artistic al Gropius Ensemble, specializat pe o sinteză între muzică şi teatru, cu colaborarea actorului Itay Tiran.

Născut la Paris în 1985, Michael Barenboim şi-a început studiile muzicale la vârsta de 7 ani. A studiat apoi la Rostock, sub îndrumarea lui Axel Wilczok, şi a participat la cursurile de măiestrie susţinute de Guy Braunstein. Din anul 2003, este concertmaestrul ansamblului West-Eastern Divan Orchestra, iar din 2005 este prim violonistul Cvartetului Erlenbusch.

Unul dintre cei mai talentaţi violonişti ai generaţiei sale, Michael Barenboim a susţinut concerte în compania celor mai prestigioase ansambluri ale lumii, ca Wiener Philharmoniker şi Chicago Symphony Orchestra. A cântat Concertul pentru vioară de Schönberg cu Mahler Chamber Orchestra, dirijată de Pierre Boulez, şi Concertul pentru vioară de Beethoven cu Münchner Philharmoniker dirijată de Lorin Maazel.

Stagiunea 2014/2015 i-a prilejuit violonistului o serie de debuturi, inclusiv cu Tokyo Symphony Orchestra şi dirijorul Santtu-Matias Rouvali, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks cu Mariss Jansons, Tonhalle Orchester Zürich, Orchestre de Chambre de Lausanne. În Franţa, a cântat în cadrul Festivalului de la Aix-en-Provence şi al galei de închidere a Festival de Radio France et Montpellier 2014. Ulterior a debutat la Nancy, Nice şi Grenobles. Alte debuturi includ colaborările cu NDR Sinfonieorchester Hamburg şi SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg (cu Michael Gielen), Israel Philharmonic Orchestra şi Orquestra del Palau de les Arts (cu Zubin Mehta), Orchestra Gulbenkian (cu David Zinman), Academy of St. Martin in the Fields, Orchestra Filarmonica della Scala (cu Christoph Eschenbach).

Ca muzician de cameră, Michael Barenboim participă frecvent la festivalurile din Rheingau, Lucerna, Ierusalim, Salzburg, Bonn sau Verbier. A colaborat cu artişti ca Guy Braunstein, Frans Helmerson, Nobuko Imai, Daniel Barenboim, Elena Bashkirova, Alisa Weilerstein şi Nikolaj Znaider.

“Pianistul și dirijorul Daniel Barenboim, unul dintre cei mai mari muzicieni contemporani, ne poartă, în cartea sa O viaţă în slujba muzicii, de-a lungul poveștii fascinante a celor mai bine de cinci decenii pe care se întinde cariera sa artistică și în care muzica și existenţa lui se contopesc până la identificare. Fie că evoluează singur, fiind încă din copilărie un virtuoz al pianului, fie că acompaniază alţi interpreţi, fie că dirijează la pupitrul celor mai mari orchestre din lume, înţelegerea profundă a muzicii rămâne pentru Barenboim cea mai frumoasă obsesie și călăuză permanentă spre success.
În această carte sunt evocate, cu afecţiune și preţuire, și alte figuri ilustre ale lumii artistice internaţionale din secolul XX: Rubinstein, Furtwängler, Zubin Mehta, Pierre Boulez, Celibidache, Jacqueline du Pré (prima soţie a lui Daniel Barenboim). De asemenea, nu lipsesc pasajele reflexive despre chestiuni precum evreitatea, legătura dintre naţionalitate, limbă și muzică, rolul muzicii în înţelegerea dintre naţiuni, schimbările recente în interpretarea și în receptarea muzicii.”
“Cartea lui Klaus Lang e construită în jurul corespondenţei Celibidache – Furtwängler şi a altor documente, multe dintre ele inedite, iar dincolo de interesul stârnit de complicaţiile care au apărut în vieţile unor mari muzicieni – şi Karajan e un personaj important în această poveste –, este o excepţională mărturie privind psihologia dirijorilor, a artiştilor în genere.”
„Pentru mine muzica nu e o profesie, ci modul meu de viață. Să te scufunzi în ea, să te concentrezi deplin asupra ei, este o condiție sine qua non pentru orice muzician. Sigur, toată viața am făcut cu plăcere multe alte lucruri, dar, cumva, muzica m-a însoțit mereu. Chiar dacă nu m-a încercat niciodată nevoia ori dorința de a scrie o auto-biografie tradițională, am simțit că merită poate pusă-n cuvinte bizareria faptului că muzica nu e doar prezența în viața mea, ci îmi trăiesc cu adevărat viața în muzică. Am încercat, de fapt, să scriu despre cum e să fii obsedat de muzică și să ai curiozitatea de a cerceta această obsesie.“ (Daniel BARENBOIM)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.