A 23-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (14-24 iunie 2024, Cluj-Napoca) aduce un omagiu cinematografiei japoneze prin Focus Japonia, un program eclectic care reunește filme de referință din istoria cinemaului, cele mai apreciate producții recente, dar și ateliere și programe speciale.

Focus Japonia este organizat la TIFF.23 cu sprijinul Ambasadei Japoniei în România, JTI, Japan Foundation și Centrului de Studii Româno-Japoneze „Angela Hondru”.

Focus Japonia oferă publicului o perspectivă asupra cinematografiei nipone contemporane, în toată diversitatea ei. După cum spune Crăița Nanu, curatoarea secțiunii, „cele opt filme alese formează un caleidoscop cu tot atâtea genuri și stiluri, cu titluri ultra premiate și sonore, dar și un indie jucăuș, un anime-senzație, un documentar fără limită, sau un titlu proaspăt adus de la Cannes-ul de anul acesta”.

Îmi amintesc de fiecare noapte (Remembering Every Night, r. Yui Kiyohara) vine de la Berlinală din 2022 și vorbește despre timp și trecerea lui, alături de trei femei ce se intersectează în unul dintre cele mai mari cartiere rezidențiale de lângă Tokyo.

Regizorul Kei Ishikawa se joacă cu convențiile thrillerului psihologic în Un bărbat (A Man, 2022), camuflând inteligent o analiză a societății, cu prejudecățile, etichetele pe care le generează și consecințele lor.

Planul 75 (Plan 75, r. Hayakawa Chie, 2022) prezintă o realitate distopică în care guvernul încurajează persoanele de peste 75 de ani să apeleze la servicii gratuite de eutanasie.

Râul (River, r. Junta Yamaguchi, 2023) este o comedie fantasy indie care preia formula din Groundhog Day: într-o stațiune de munte, angajații unui hotel își dau seama că sar în timp din două în două minute și se chinuie să facă față situației astfel încât oaspeții să fie mulțumiți.

Soarele meu (My Sunshine, r. Hiroshi Okuyama, 2024) începe odată cu prima ninsoare din an, când un băiat își descoperă pasiunea pentru patinajul artistic, și este un delicat coming of age, curmat nemilos de venirea primăverii.

Concurentul (The Contestant, r. Clair Titley, 2023) este un documentar-fenomen despre unul dintre cele mai sadice reality show-uri: în el, un concurent a petrecut nu mai puțin de 335 de zile într-o cameră, gol, decupând cupoane din reviste, fără să știe că este filmat 24 de ore din 24.

Focus Japonia de astăzi nu ar fi fost complet fără Zile perfecte (Perfect Days, 2023), cel mai recent titlu al legendarului Wim Wenders. Titrat drept giuvaier, capodoperă, operă de artă, sau cel mai bun titlu din cinematografia cineastului, filmul spune povestea unui om simplu, care știe să se bucure de toate lucrurile mărunte și aparent neînsemnate ce formează viața.

În cadrul Focus Japonia vei putea vedea și filme din cinematografia japoneză clasică, în versiuni restaurate, ale unor maeștri precum Shōhei ImamuraYasujirō OzuKinuyo Tanaka și Kenji Mizoguchi. Programul este completat de cine-concertul O filă de nebunie (A Page of Madness, r. Teinosuke Kinugasa, 1926). Irina-Margareta Nistor și formația CelloFun vor da viață thrillerului experimental mut.

Focus Japonia va fi întregit la TIFF.23 de o serie de experiențe sprijinite de Centrul de Studii Române Japoneze: un atelier Manga susținut de ilustratoarea Anca Toma Noctis Art, un atelier de Origami susținut de artista Alexandra Baranyi, un atelier de Ikebana susținut de Andreea Georgescu.

NEZUMI by Nemira, primul imprint de Manga în limba română, va susține un panel Manga – behind the scenes, iar Editura Humanitas Fiction propune, ca parte din Focus Japonia, reeditarea volumului Straini de Taichi Yamada care stă la baza filmului All of Us Strangers, ce va fi proiectat în festival. O selecție largă de produse tradiționale japoneze va putea fi găsită în Librăriile Humanitas (Takumi) din Cluj, și o selecție de Manga și produse contemporane va putea fi găsită în Librăriile Cărturești.

Abonamentele pentru TIFF.23 au fost puse în vânzare online – https://tiff.eventbook.ro/